May 15, 2021

Portal Berita Pekerja Migran Indonesia

Perkosa Anak Dibawah Umur, Seorang PMI Malaysia Di Bui 20 Tahun

1 min read
Test COVID-19 untuk Penata Laksana Rumah Tangga Asing

Kuala Lumpur – Lantaran tak kuasa menahan syahwat, Shamsul Ariffin Muhammad (34 tahun) PMI Malaysia yang telah 6 tahun bekerja di Malaysia ini menjadi gelap mata hingga melancarkan aksi bejatnya pada seorang anak berusia 11 tahun warga Malaysia. Menurut sumber dari Mahkamah Jenayah Kuala Lumpur, Shamsul yang berasal dari Madura ini melakukan perbuatan pemerkosaan di sebuah ruang perempuan ganti kolam renang kawasan   kondomini­um di Brickfields pada pukul 04:30 petang 6 Maret 2016 silam.

Korban yang saat itu diduga hendak mengganti baju renangnya disekap oleh Shamsul kemudian diperkosa. Korban diancam agar menurut sambil dibekap mulutnya agar tidak mengeluarkan suara sehingga memancing perhatian orang lain disekitarnya.

Mahkamah Jenayah Kuala Lumpur hari ini (16/08)  memutuskan Shamsul bersalah serta harus ganjaran hukuman 20 tahun penjara dan hukuman cambuk 20 kali. Shamsul didakwa melanggar dua pasal berlapis. Disamping melanggar pasal tentang pemerkosaan, Shamsul juga melanggar pasal tentang larangan persetubuhan dengan anak dibawah umur. Shamsul menjalani hukuman kurungan terhitung sejak hari pertama diri n ya ditahan yaitu pada 7 Maret 2016 silam. Sedangkan hukuman cambuk akan dilakukan pada hari Jum’at minggu ini.

Pengacara Shamsul, Liyana Zawani Mohd. Radzi menyatakan telah memintakan keringanan pada pputusan Hakim lantaran disamping telah mengakui perbuatannya di hadapan penyidik dan dihadapan hakim, selama ditahan Shamsul juga berkelakuan baik, kedua orang tua Shamsul   di Madura telah mengirimkan permintaan maaf. Namun Hakim Datin M. Kunasundary, tetap pada pendiriannya. [Asa/Ilham]

Advertisement
Advertisement